Alle artikels

Familiebedrijven stuwen stabiele overnamemarkt

De Belgische markt voor fusies en overnames (M&A) heeft zich in 2024 opmerkelijk stabiel getoond, ondanks aanhoudende geopolitieke spanningen en economische onzekerheid. Deze stabiliteit sluit aan bij de internationale trend, waarbij de wereldwijde M&A-activiteit na twee jaren van daling opnieuw licht is toegenomen. Familiebedrijven vormen een drijvende kracht achter het aantal kleine en middelgrote deals in België. Dat blijkt uit de 12e editie van de jaarlijkse M&A Monitor, gebaseerd op een enq...
De Belgische markt voor fusies en overnames (M&A) heeft zich in 2024 opmerkelijk stabiel getoond, ondanks aanhoudende geopolitieke spanningen en economische onzekerheid. Deze stabiliteit sluit aan bij de internationale trend, waarbij de wereldwijde M&A-activiteit na twee jaren van daling opnieuw licht is toegenomen. Familiebedrijven vormen een drijvende kracht achter het aantal kleine en middelgrote deals in België. Dat blijkt uit de 12e editie van de jaarlijkse M&A Monitor, gebaseerd op een enquête onder 156 Belgische M&A-experts.
lees verder

Stefaan Vanfleteren (CEO Piano’s Maene): “De overdracht naar de derde generatie was een modeldossier”

Van een koster-organist met een pianowinkel in Esen die naar Ruiselede verhuisde tot een wereldspeler in de pianosector. Het verhaal van Piano’s Maene begint in 1938 wanneer Albert Maene en Zulma Doutreloigne hun pianowinkel startten. 87 jaar later lijkt hun succesverhaal op een sprookje. Nadat zoon Chris Maene in 1984 zaakvoerder werd, bouwde hij het familiebedrijf verder uit. Vandaag telt de gezonde KMO – onder leiding van de derde generatie Dominique en Frederic Maene en de niet-familiale CEO...
Van een koster-organist met een pianowinkel in Esen die naar Ruiselede verhuisde tot een wereldspeler in de pianosector. Het verhaal van Piano’s Maene begint in 1938 wanneer Albert Maene en Zulma Doutreloigne hun pianowinkel startten. 87 jaar later lijkt hun succesverhaal op een sprookje. Nadat zoon Chris Maene in 1984 zaakvoerder werd, bouwde hij het familiebedrijf verder uit. Vandaag telt de gezonde KMO – onder leiding van de derde generatie Dominique en Frederic Maene en de niet-familiale CEO Stefaan Vanfleteren – zo'n 100 medewerkers en 8 filialen in België en Nederland, goed voor een omzet van 24,5 miljoen euro. Het atelier “Chris Maene” is wereldvermaard voor de bouw, restauratie en revisie van (historische) piano's en vleugels. Daarnaast heeft Maene een compleet assortiment piano’s voor verhuur of verkoop. Een Gebrevetteerd Hofleverancier die bovendien de piano’s levert voor de Koningin Elisabethwedstrijd die nu de finaleweken ingaat? Dat verdient een gesprek met de derde generatie – allebei alumni van de Opvolgersacademie – en hun CEO.
lees verder

Familiale KMO’s in Vlaanderen: groeien met behoud van eigenheid

Familiebedrijven vormen het fundament van de Vlaamse economie. Ze zijn vaak decennialang verankerd in hun regio, bouwen duurzame relaties op met klanten en medewerkers, en denken in generaties eerder dan in kwartaalcijfers. Toch tonen recente cijfers aan dat deze bedrijven, hoe sterk ze ook zijn in betrokkenheid en flexibiliteit, vaak kansen laten liggen op het vlak van groei en professionalisering.
Familiebedrijven vormen het fundament van de Vlaamse economie. Ze zijn vaak decennialang verankerd in hun regio, bouwen duurzame relaties op met klanten en medewerkers, en denken in generaties eerder dan in kwartaalcijfers. Toch tonen recente cijfers aan dat deze bedrijven, hoe sterk ze ook zijn in betrokkenheid en flexibiliteit, vaak kansen laten liggen op het vlak van groei en professionalisering.
lees verder

Bart Verhaeghe en Charlotte Delfosse inspireren alumni Opvolgersacademie

Op de dag dat de wereld kennismaakte met de opvolger van paus Franciscus, hielden de alumni van de Opvolgersacademie en de next gen van bedrijfsfamilies hun conclaaf tijdens Follow up. Het werd een inspirerende avond met twee boeiende sprekers: rasondernemer Bart Verhaeghe en Charlotte Delfosse, sinds april 2024 CEO van het Belgische modebedrijf Bel&Bo, waar ze de leiding overnam van haar vader Michel Delfosse. Plaats van de afspraak was traditiegetrouw het fraaie hockeycomplex van kersvers Belg...
Op de dag dat de wereld kennismaakte met de opvolger van paus Franciscus, hielden de alumni van de Opvolgersacademie en de next gen van bedrijfsfamilies hun conclaaf tijdens Follow up. Het werd een inspirerende avond met twee boeiende sprekers: rasondernemer Bart Verhaeghe en Charlotte Delfosse, sinds april 2024 CEO van het Belgische modebedrijf Bel&Bo, waar ze de leiding overnam van haar vader Michel Delfosse. Plaats van de afspraak was traditiegetrouw het fraaie hockeycomplex van kersvers Belgisch kampioen Gantoise.
lees verder

Atelier Rebul: “Ondernemerschap met de paplepel”

Xander Gielen (23) is sinds ongeveer zeven jaar betrokken bij Atelier Rebul, het bedrijf dat zijn vader Kris in 2017 is gestart. Samen tekenen ze op hun eigen manier voor een groeiverhaal. “Door zijn aanpak en door het vertrouwen dat ik als jonge ondernemer van mijn vader kreeg, heb ik mezelf in spoedtempo kunnen ontwikkelen.”
Xander Gielen (23) is sinds ongeveer zeven jaar betrokken bij Atelier Rebul, het bedrijf dat zijn vader Kris in 2017 is gestart. Samen tekenen ze op hun eigen manier voor een groeiverhaal. “Door zijn aanpak en door het vertrouwen dat ik als jonge ondernemer van mijn vader kreeg, heb ik mezelf in spoedtempo kunnen ontwikkelen.”
lees verder

AO76: Nieuwe generatie gedreven door herinneringen

Het kinderkledingmerk AO76, voorheen bekend als American Outfitters, is een verhaal van een familiegeschiedenis die teruggaat tot 1976. Aan het roer staat de 30-jarige Gaspard Poelman, de derde generatie in het familiebedrijf, die AO76 een succesvolle heropleving laat doormaken, met een focus op eigen winkels, een unieke identiteit en een streven naar duurzaamheid.
Het kinderkledingmerk AO76, voorheen bekend als American Outfitters, is een verhaal van een familiegeschiedenis die teruggaat tot 1976. Aan het roer staat de 30-jarige Gaspard Poelman, de derde generatie in het familiebedrijf, die AO76 een succesvolle heropleving laat doormaken, met een focus op eigen winkels, een unieke identiteit en een streven naar duurzaamheid.
lees verder

Externe bestuurders en een familiaal charter bevorderen strategische verandering

Strategische verandering is een uitdaging van veel familiebedrijven. Uit recent onderzoek van professor Wim Voordeckers (Universiteit Hasselt) en collega’s blijkt dat de aanwezigheid van externe bestuurders en van een familiaal charter strategische verandering kan bevorderen.
Strategische verandering is een uitdaging van veel familiebedrijven. Uit recent onderzoek van professor Wim Voordeckers (Universiteit Hasselt) en collega’s blijkt dat de aanwezigheid van externe bestuurders en van een familiaal charter strategische verandering kan bevorderen.
lees verder

Rust zacht, Willy

Er deden al enige tijd onrustwekkende geruchten de ronde, maar toch kwam het persbericht hard aan: Willy Naessens overleed op maandag 31 maart 2025, omringd door zijn familie. Eind januari kwam Willy Naessens ten val, waarbij hij zijn heup brak. Tijdens zijn hersteltraject deden zich complicaties voor, die tot zijn overlijden hebben geleid.
Er deden al enige tijd onrustwekkende geruchten de ronde, maar toch kwam het persbericht hard aan: Willy Naessens overleed op maandag 31 maart 2025, omringd door zijn familie. Eind januari kwam Willy Naessens ten val, waarbij hij zijn heup brak. Tijdens zijn hersteltraject deden zich complicaties voor, die tot zijn overlijden hebben geleid.
lees verder

Hilde Dejonghe (co-CEO Conhexa): “Een neutraal klankbord, zoals een Raad van Advies, helpt enorm bij beslissingen”

Net over de grens – in Steenvoorde en Duinkerke meer bepaald – biedt Conhexa zijn klanten intussen al 50 jaar valued-added logistics aan. In 1975 richtte André Dejonghe “Frigo A25” op, een logistieke site gespecialiseerd in diepvriesproducten langs de A25 in Steenvoorde. Vandaag zijn het dochter Hilde Dejonghe en haar man Luc Van Holzaet die het levenswerk van de pater familias voortzetten. Met een omzet van 20 miljoen euro, 150 medewerkers en 50.000 paletplaatsen vers en diepvries, is Conhexa e...
Net over de grens – in Steenvoorde en Duinkerke meer bepaald – biedt Conhexa zijn klanten intussen al 50 jaar valued-added logistics aan. In 1975 richtte André Dejonghe “Frigo A25” op, een logistieke site gespecialiseerd in diepvriesproducten langs de A25 in Steenvoorde. Vandaag zijn het dochter Hilde Dejonghe en haar man Luc Van Holzaet die het levenswerk van de pater familias voortzetten. Met een omzet van 20 miljoen euro, 150 medewerkers en 50.000 paletplaatsen vers en diepvries, is Conhexa een halve eeuw na de eerste spadesteek een full-service logistieke partner pal op het kruispunt tussen Noord-Europa, de Britse eilanden en het zuiden van het continent. Voor we de vijftig kaarsjes uitblazen, hebben we het met Hilde Dejonghe over het parcours van de voorbije vijf decennia, de uitdagingen, een orkaan en tips voor collega-familiebedrijven.
lees verder