Uw bedrijf verkopen: Welke is de juiste waardering?
Gastblog Bank Van BredaEen waardering van het familiebedrijf is aan de orde wanneer een verkoop of overname in het vooruitzicht wordt gesteld. Het is noodzakelijk om mogelijke investeerders te overtuigen. Het biedt inzicht in de huidige positie van het bedrijf. Maar het helpt ook om de zogeheten waardedrijvers van de onderneming te ontdekken. Hoe bepaal je de juiste waardering van de familiale onderneming? We vragen het aan Kristoph Wauters, Expert Overdracht & Opvolging bij Bank van Breda.
Voor 55% van onze ondernemers is een correcte waardebepaling de grootste uitdaging bij de overdracht van hun bedrijf. Ook als een verkoop of overdracht nog niet aan de orde is, kan het laten waarderen van jouw bedrijf echter heel waardevol zijn. “Een bedrijfswaardering brengt namelijk de huidige stand van zaken van het bedrijf in kaart. Het laat je nadenken over hoe tevreden je bent met de status van het moment of het bedrijf toch nog verder wilt laten groeien”, zegt Kristoph Wauters. “Een waardering van het bedrijf kan zo helpen om het familiebedrijf voor te bereiden met het oog op een verkoop.”
De waarderingsmethodes
De waardering van jouw bedrijf geeft de economische waarde van het bedrijf aan. Deze waarde is vaak niet hetzelfde als de uiteindelijke verkoopprijs. De prijs is wat een koper uiteindelijk bereid is te betalen. Deze prijs kan hoger of lager zijn dan de waarde van het bedrijf. Kristoph Wauters: “Factoren als marktpositie, aanwezige kennis, conjunctuur, specialisatiegraad en afhankelijkheid van de zaakvoerder kunnen hierin een rol spelen.”
Besef dus, dat de waardering een waardevolle theoretische benadering is, maar dat de effectieve verkoopprijs het resultaat is van de onderhandelingen.
Er zijn verschillende methodes om een bedrijf te waarderen. De drie meest gebruikte methodes zijn:
De vergelijkende waarde
Dit is de meest voorkomende en meest gebruikte methode, zegt Kristoph Wauters. De waarde van het bedrijf wordt berekend door te vergelijken met soortgelijke bedrijven en vergelijkbare transacties. Net zoals ook bij de waardebepaling van een huis gekeken wordt naar recente verkopen van soortgelijke huizen. Ook dit is niet altijd evident. Geen enkel bedrijf is namelijk gelijk. Zelfs als bedrijven op elkaar lijken en eenzelfde product produceren, zullen factoren als grootte, geografische locatie, kwaliteit van het management en andere factoren de vergelijking moeilijk maken. De basis voor deze methode is de EBITDA of de operationele cashflow.
De substantiële waarde
Deze methode wordt vooral gebruikt bij holdings en vastgoedvennootschappen. Alle bezittingen van de vennootschap worden onder de loep genomen. Deze bezittingen worden geherwaardeerd aan marktwaarde. De bijhorende meerwaardebelasting wordt dan in mindering gebracht. Als we van deze geherwaardeerde bezittingen dan ook nog eens de schulden aftrekken, bekomen we de substantiële waarde of het gecorrigeerd eigen vermogen. Bij deze berekening wordt geen rekening gehouden met de toekomstige waarde.
De rendementswaarde
Deze methode wordt vooral toegepast op iets grotere ondernemingen, vanaf 75 werknemers en met een grotere managementstructuur. De toekomstige prestatie van het bedrijf wordt ingeschat, wat het meest correcte beeld van de waarde moeten opleveren. Maar dit toekomstbeeld heeft ook een nadeel. Het is namelijk niet eenvoudig om toekomstige cashflows te voorspellen. Een goed uitgewerkt businessplan is hierbij een absolute voorwaarde.
Hoe verhoog je de waarde van jouw bedrijf?
Uiteraard geef je jouw levenswerk niet zomaar uit handen. Hoe beter jouw bedrijf ervoor staat, hoe groter de kans dat een potentiële koper de voorgestelde prijs wil betalen. Vandaar het belang om op de tijd de waarde van uw bedrijf te verhogen.
Kristoph Wauters: “Je kan de waarde van jouw bedrijf al met kleine ingrepen verhogen”. Enkele suggesties zijn bijvoorbeeld de continuïteit van de onderneming loskoppelen van de ondernemer. Maak jezelf overbodig, zodat het bedrijf ook zonder jou verder kan. Zorg voor een transparante administratie. Is het werkkapitaal voldoende geoptimaliseerd? Heb je alle kosten tegen het licht gehouden, en is er ruimte om deze nog te verlagen? Ook een evenwichtige spreiding van de afzetmarkt en de klantenportefeuille kan helpen bij een hogere waardering.
Auteur: Kristoph Wauters, Bank van Breda
- 16/04/2024