Lange termijn succesfactoren voor het familiebedrijf
Sofie LerutOp de volgende Dag van het Familiebedrijf zal Fons Van Dyck het hebben over zijn boek "De onsterfelijke onderneming", waarin hij op zoek is gegaan naar de geheime recepten van ondernemingen die aan de top blijven in deze disruptieve tijden. Een recente internationale studie somt alvast enkele belangrijke succesfactoren op.
Een internationale studie waaraan 791 familiebedrijven uit 58 landen deelnamen peilde naar succesfactoren op lange termijn en in het bijzonder de manier waarop de langetermijnvisie, die zo kenmerkend is voor familiebedrijven, verzoend wordt met vereisten en noodwendigheden die zich op korte termijn stellen.[1]
In de studie worden vier kritische factoren vermeld:
1. Eigenaarschap
Het familiebedrijf op lange termijn in familiale handen te houden, is voor veel families een doel op zich. Op de Dag van het Familiebedrijf 2016 verwoordde Johan Willemen van Willemen Groep dit als volgt: “Voor mij zijn de langetermijnvisie, de continuïteit en de voortzetting van de onderneming als familiebedrijf het uitgangspunt”. Deze intentie draagt ertoe bij dat men op langere termijn denkt, en is gelinkt aan andere doelstellingen zoals het vergroten van de familiale betrokkenheid bij het bedrijf.[2]
2. Opvolging
Het is belangrijk een opvolgingsplan (of -proces) te hebben voor de leiding en voor de eigendom van het familiebedrijf. Nochtans blijkt ook uit deze studie dat veel familiebedrijven hier niet mee bezig zijn: zo zegt bijvoorbeeld 34% van de bevraagden geen enkel (formeel noch informeel) opvolgingsplan te hebben voor de functie van CEO. Naast de meer formele planning is het van even groot belang de volgende generatie tijdig betrokken te maken (of te houden) bij het familiebedrijf. Familiale governance kan daarin een belangrijke rol spelen, onder meer door gelegenheden te creëren voor de jongere generatie om het bedrijf, de familiewaarden en de familiale visie te leren kennen.
3. Strategie
Een derde succesfactor die in de studie wordt benadrukt, is het hebben van een goede strategie voor het familiebedrijf. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar de uitdaging bestaat erin als bedrijfsleiding een strategie te bepalen die 1) weliswaar toelaat voldoende snel en flexibel in te spelen op nieuwe omstandigheden (bijvoorbeeld wijzigingen in de markt) maar anderzijds toch een voldoende lange termijn horizon inhoudt en dus niet louter reactief is, en 2) strookt met de langetermijnvisie van de familie als eigenaars.
4. Governance
Ten slotte benadrukt de studie het nut van goede governance, zowel van het bedrijf als van de familie. De familiale governance kan zorgen voor betrokkenheid, duidelijkheid en betere familiale verstandhouding. Zeer terecht beklemtoont de studie ook dat familiale governance geen standaard set van regels of afspraken is: governance kan enkel effectief zijn als ze afgestemd is op de specifieke doelstellingen, cultuur en dynamieken die spelen binnen elke individuele familie.
Op het vlak van de bedrijfsgovernance wordt het nut benadrukt van derden in het bestuur van het familiebedrijf[3].
De volgende Dag van het Familiebedrijf sluit hierbij aan en zal u alvast inspiratie bieden, met het thema “aan de slag met de raad van bestuur / raad van advies in uw familiebedrijf”.
Voor info en inschrijving voor de Dag van het Familiebedrijf 2019 klikt u op onderstaande link.
Dag van het Familiebedrijf 2019
Sofie Lerut
Roots Advocaten
[1] “Long-term goals, meet short-term drive”, Global family business survey 2019