Familiebedrijven even professioneel als niet-familiebedrijven

Door de mainstream media worden familiebedrijven dikwijls neergezet als niet-professionele organisaties. Hun redenering is simpel: door de familie geleide bedrijven zijn op het vlak van professioneel management per definitie kneusjes, door zogenaamde professionele managers aangestuurde ondernemingen zijn voorbeelden inzake professionaliteit.

Vooreerst is dergelijke redenering beledigend voor de leiders van familiebedrijven. Alsof Wouter Torfs, Jan Boone, Vic Swerts of Martine Reynaers geen professionele managers zouden zijn. Bovendien is de redenering zonder meer fout. Dat leren we uit recent onderzoek van de gerenommeerde Amerikaanse professor Eric Flamholtz. Deze laatste doceerde aan de Californische universiteit UCLA en is al zijn hele carrière topspecialist inzake professionalisering. Zijn standaardwerk is “Growing Pains”, waarin hij beschrijft op welke vlakken groeiende bedrijven dienen te professionaliseren.

Voor Flamholtz zijn er zes kerngebieden, die op vlak van professionalisering moeten aangepakt worden:

  • Een duidelijke definitie van de markten waarop de onderneming wenst actief te zijn. Wie zijn de target clienten van de onderneming?
  • Welke producten en diensten zal men aan deze target clienten aanbieden?
  • Het verwerven van de nodige middelen op menselijk, financieel en technologisch vlak;
  • Het ontwikkelen van operationele systemen: sales, marketing, productie en dergelijke meer;
  • Het ontwikkelen van management systemen: (strategische) planning, performance management, leidersschapsontwikkeling enz;
  • het managen van de bedrijfscultuur door een heldere definitie en communicatie van de waarden.

Flamholtz heeft thans de resultaten van een 35-jarig onderzoek gepubliceerd, waarin hij familiebedrijven en niet-familiebedrijven vergelijkt inzake professionalisering. Wat blijkt? Met betrekking tot de zes kerngebieden inzake professionalisering halen niet-familiebedrijven een gemiddelde score van 3,2 op 5. Familiebedrijven daarentegen halen 3,3. Lichtjes beter dus dan niet-famliliebedrijven. De conclusie van Flamholtz is duidelijk: de algemene indruk dat niet-familiebedrijven professioneler zijn dan familiebedrijven is volstrekt onjuist!